23e januari 2009

nu är jag hemma igen. har haft det bra, men aldrig mer marocko och aldrig mer araber. tänk er turkar gånger 1000. inte en lugn stund någonstans. verkligen alla var på en. ungdomar, hippisar, poliser (som ville vi skulle komma tillbaka nästa vinter och bo med han och hans familj)  40 åringar (som också erbjöd oss boende för den delen) restaurangbiträden, lammkött, barn & kvinnor. fick bara en lugn stund inne på hotellrummet. jobbigt. så, aldrig mer marocko. skulle helst inte vilja till afrika något mer alls, men pyramiderna vill jag se.! iaf, en liten resumé över veckan.

torsdag;
kom fram till hotellet vid 2 tiden, regnade och var dåligt väder. la oss och sov en sväng innan vi gjorde oss klara för att gå ut och kika läget. åt en marockans maträtt med kyckling som jag sen nästan levde på hela veckan. mums! drog hem igen strax före 11 och sov.

fredag;
regn regn och åter regn. när det småduggade lite grann åkte skinnjackan på och vi tänkte kika in stan. bokade in lite utflykter med en agentur som även tog oss med på en tur upp till borgen osv osv. dock hade föraren en svart framtand och jag kunde inte annat än glo på den även fast jag tänkte hela tiden "stirra inte stirra inte stirra inte.!" han fick heta tanden resten av tiden. när dom släppte av oss kom den obligatoriska "we want to go to disco with you tonight and drink some beer" nej tack. äckeltand. efter en stund vart vi av med dom. solen började lysa så vi drog ner till stan, hoppade på ett turisttåg som gick runt i agadir. eftersom jag jämt ska ha sån tur så var det självklart en skolklass som också skulle med så det var ett 30tal ungar.! hoppade av tåget och gick in i en djurpark. såg lamor, flamingosar, babianer, kängrus, fåglar och massa annat. majjsan gick in i en lyktstolpe och fick världens bula, mahaha. även ungjävlarna gick in hit. blev förföljda av några killar i långa svarta dräkter med spetsiga huvor. drog hem, fixade oss och gick ut käkade. drog förbi ett disco en sväng, men det var ju inte det livligaste stället på jorden så vi drog hem igen.

lördag;
solen lös och det blev till att ligga vid poolen. var dock inte så varmt så man ville bada, men vi doppade oss ändå. att det var 25 grader i poolen kändes då verkligen inte! sprang till affären vid oss och köpte en drickyoghurt och åkte sedan ut till kamelridningen. våran kamel hette jimmi hendrix. jag trodde jag skulle dö när han reste sig upp. när läget var stabilt igen och jag hade lugnat ner mig så kliver kamelfan snett och ja, det gick bra men kunde ha gått illa. fick en egen kamel sen och jag som tyckte det var illa när dom reste sig upp, det var ingenting mot när dom sätter sig ner. sen fick jag inte ha kamelen längre så då fick vi krångla upp och ner ytterligare en gång. jag säger då det, marockaner.!

söndag;
solen sken då också, låg vid poolen en sväng på dagen innan vi skulle åka 4 hjuling. for ut till någon liten skitby utanför agadir och hoppade på. lerigt som tusan, så jag var som en stor lerfläck när vi  kom ut till öknen. majjsan var som sagt duktig på det där. själv tyckte jag det var skitsvårt och vurpade på vägen hem. vi stannade på en liten gård och åt marockans delikatess vilket var bröd doppat i honung och sedan i någon nougatsmakande kräm med myntate. låter inte så nice, men helt ok faktiskt.!

måndag;
klev upp vid 6 på morgonen och vid 7 bar det av till marrakech. trodde jag skulle frysa ihjäl i bilen innan solen gick upp. marrakech var verkligen jättevackert! besökte några gamla palats, marknaden osv. köpte med lite kryddor till mamma från ett "naturapotek". saffran och så bad jag om den starkaste kryddan dom hade, så nu jävlar hoppas jag på att hon får dåndimpen imorgon när hon smakar den. :) gick i smala små gränder med butiker och det kändes som vi var 2 små lamm bland en vargflock. alla ropade, tog tag i oss och sprang efter oss. majjsan fick en apa uppslängd på sig. om hon får en konstig sjukdom nu framöver, så vet ni varför. gick en sväng på torget med slutade med att vi satte oss hos en gubbe som pressade apelsinjuice och drack det i solen. 3 kr för ett glas, det var nice.! åkte hem igen innan det började bli mörkt, för resan tog ca 4 timmar och det var en farlig väg. sen fanns det inte bälten där bak heller, guiden sa att det var bara där fram som det var viktigt. tack för den. efter upprepade tjatningar från guiden att vi skulle gå på disco med han & chauffören så klev vi av på hotellet.

tisdag;
låg vid poolen en sväng, men blåste nästan bort så jag gick tillbaka till rummet efter nästan 2 timmar. majjsan låg dock kvar en stund till. hon frös inte, konstigt nog. fixade oss iordning och åkte på berberfest med ving. som turkisk afton fast med araber. maten var god iaf. väldigt god. och det varma nybakade brödet. kom hem runt 11 på kvällen och då hoppade vi i säng nästan direkt.

onsdag;
åkte på sharkfishing. tänkte båttur i alanya och klädde oss i bikini, kjol & linne när vi såg att solen lös för fullt utanför. kommer på båten, åker några meter och det börjar blåsa som fan. och vågorna, ja dom ska vi inte tala om. kan ju iaf säga att magen åkte upp i halsgropen nästan hela tiden. jag som hatar karuseller. flera stycken vart åkasjuka och stod och spydde vartannat ut i vattnet. ingen fisk fick vi heller. den här dagen var faktiskt kass. fick god mat dock.

torsdag;
hemfärd. vaknade, duschade, packade klart väskan och gick till receptionen. la oss ute vid poolen i en timme innan bussen kom. hade jacka osv på mig, men det värmde iaf skönt i ansiktet. satte mig på planet, åt mat, började frysa & få ont i magen, kutar in på toaletten, spyr som en liten gris, går ut igen och sätter mig, fortsätter såhär typ 4 gånger innan flygvärdinnan säger åt mig att jag får vara inne på toaletten hur länge jag vill och att dom skulle be alla andra passagerare ta toaletterna där bak istället. så nu sitter jag här, magsjuk och jävlig. men det är iaf skönt att vara hemma.!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback