Tietzes Syndrom

Definition
Lokalt smärttillstånd i broskskivan i förbindelsen mellan revbenen och bröstbenet.

Orsaker
Oftast okänd. Inte ovanligt efter en virussjukdom. Ibland ses den då patienten har dålig hållning och "trycker ihop" bröstkorgen. Någon gång efter fysisk överbelastning. Ibland våld mot armar eller bröstkorg. Ibland del i en inflammatorisk sjukdom. Patienter som drabbas är ibland i ett psykiskt stress- eller spänningstillstånd.

Symtom
Smärta över i regel ett revben (eller i alla, som jag har sån tur att få) i övergången mellan brosk och ben, framför allt på vänster sida. Ibland utstrålning i vänster arm. Till en början brännande smärta, som successivt klingar av och övergår till en molande karaktär. ”Tryck över bröstet”. Oftast kvinnor som drabbas. Symtomen förvärras av stress och oro, arbete som innebär lyft med armar, statiskt arbete med armarna (datorarbete, bilkörning). Köld förvärrar, värme lindrar.

Så. Där är det. Det finns på papper, sån här är du.! Kan du dansa? Snesträck dance. Ja, tydligen. ;)

Anyway, lunggrejen idag var pain in the ass. Ont gjorde det. Nedsatt utandningsförmåga och volym på lungorna. Inga tecken på astma, utan förmodligen har det med syndromet att göra.


Nu ska jag äta lite mat, sen bara dö i sängen. Jag vill bli frisk nu.



Kommentarer
Sara Rudi säger:

Jag lider själv av tietzes syndrom sedan ett tiotal år tillbaka. Sedan i höstas skriver jag i min blogg om de problem som sjukdomen för med sig, men främst skriver jag om mina lösningar:

http://tietzes.blogg.se/



Hälsningar Sara

2012-01-03 | 17:47:20
Bloggadress: http://tietzes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback